Monday 11 November 2013

Rutin Penjagaan Wajah Saya.

Salam..hai..

Today nak share my skincare routine la dengan korang. Mane la tahu, sesuai untuk saya..mungkin sesuai jugak untuk korang, kan? Macam saya pun selalu trials and errors..tu biasa dan lagi seronok sebab boleh try macam-macam skincare products. Hehe. Cuma yang tak bestnya adalah kalau ada effects tak best macam JERAWAT. Oh no..!! 

Tapi actually takdelah rase disaster sangat kalau jerawat sebijik.Hehe. Rileks je..pakai ubat/krim jerawat..2,3 hari hilang la. Tapi kalau 10 bijik memang stress la kan. Huhu. Tapi condition kulit kita ni kebanyakannya bila dah berumur usually hormon dah makin stabil..so kurang la jerawat berbanding dengan masa remaja. So, saya sangat-sangat la advise pada adik-adik yang masih remaja tu, jaga la kulit elok-elok yea..sebab kulit korang tu sensitive. Makan la supplemen, jaga dari dalam..lagi baik dan berkesan. Jaga dari luar je tak berapa berkesan la dik..sayang kulit muka tu kalau dah berbekas/berlubang sebab bekas jerawat. Nanti ambil masa nak baik, macam saya sendiri pun dulu berbekas-bekas pipi ni. Ambil masa nak hilang. 

Alamak..panjang pulak berceloteh..hehe. Okay la..straight to the point. Apa yang saya pakai yea..

Pencuci muka
Sabun beras (baru je try sabun beras,not bad)


Toner
Nutox Oxyfusion 
(kalau malas pakai cotton, spray je yang ni)

Avene 


Pelembap
Avene


Lotion
Neutrogena 
(Lotion ni bagi instant effect putih kat muka. Tapi bukan la putih tepung gomak. Pakai sikit je sebagai make up base)


BB cream
Maybelline
( Saya tak suka foundation sebab rasa berat, pakai BB je. Lama jugak dah pakai BB ni.)

Night Cream
Safi Rania Night Cream
Ni pun best jugak..saya suka. 
And malam usually saya ambil Vitamin E Shaklee.
Bangun esok pagi muka lembap elok je..best!


Ni pulak bab make up:

Compact Powder
Miyami (kalau nak extra coverage)
Maybelline Clear Smooth (untuk light makeup)

Eyeliner
Silky Girl Long Wearing

Lipstick
Maybelline Water Shine
Nutrimetics

Saya memang pakai campur macam-macam. Ikut suka je..huhu. Apa-apa pun ini cuma penjagaan luaran saya je. Dari segi dalaman saya mengambil vitamin semulajadi Shaklee. 
Pagi ambil B-complex, tengahari Vitamin C, malam Vita E. Between meal saya minum ESP.

Nak jaga kesihatan dan kecantikan memang kena rajin. Dan memang perlukan komitmen. Masing-masing pun ada cara masing-masing, tapi make sure korang ambil supplemen yang semulajadi macam vitamin Shaklee okey.

Jom sihat, jom cantik!





No comments:

Post a Comment