Sunday 3 November 2013

Fish oil untuk apa?

Salam..hai..

Saya rasa kita semua memang dah biasa dengar orang ambil vitamin b complex, EPO, vitamin E dan juga multivitamin. Tapi jarang-jarang kita dengar orang ambil Fish Oil kan? Saya pun sama. Tapi saya start ambil Fish Oil masa pregnant. Sebab kakak ipar yang juga seorang doktor suggest kepada saya untuk ambil Fish Oil.

Dan baru-baru saya terbaca dalam magazine EH!, Dato' Siti Nurhaliza pun mengamalkan Fish Oil. Huhu. So.. jom kita tengok sikit, apa kebaikan dan manfaat kalau mengamalkan Fish Oil. 





1) Mengurangkan kesakitan dan keradangan

Asid Lemak Omega 3 terutama EPA mempunyai efek positif dalam mengurangkan keradangan. Melalui mekanisme tertentu ianya dalat meregulasikan kitaran peradangan sehingga dapat mencegah dan mengurangkan kesakitan  seperti pada penyakit radang sendi, radang prostat dan radang-radang yang lain.

2) Mencegah serangan stroke dan serangan jantung


Apabila kolestrol berkumpul terlalu banyak di dinding salur darah sampai suatu masa ianya akan menyebabkan gumpalan kolestrol yang disebut Plak. Plak ini boleh terlepas dari dinding salur darah dan membentuk gumpalan darah yang dinamakan Klot. Klot inilah yang boleh bergerak kemana-mana saja sepanjang salur darah kita. Bila Klot ini tersumbat di salur darah otak kita panggil Stroke (Angin Ahmar) dan apabila Klot ini tersangkut di salur darah jantung ia mengakibatkan serangan jantung (Heart Attack). Kajian saintis telah membuktikan  Omega 3 dari minyak ikan dapat memecahkan gumpalan klot sebelum klot ini menyumbat mana-mana saluran darah dalam badan kita.


3) Memperbaiki Fungsi Otak dan meningkatkan kecerdasan


Wanita yang sedang hamil yang mengamalkan pengambilan minyak ikan akan membantu melahirkan anak-anak yang pintar dan cerdas melalui pembentukan saraf-saraf otak yang sempurna. Untuk orang dewasa pula minyak ikan dapat meningkatkan daya ingatan dan fokus.

4) Menurunkan kadar insiden Gangguan Kesihatan Kanak-kanak / Childhood Disorder 

Kajian telah menunjukkan kanak-kanak (termasuk orang dewasa ) dengan ADD (Attention Deficite Disorder)  dan ADHD (Attention Deficit Hrperactive Disorder) mengalami peningkatan kualiti hidup dengan mengamalkan supplemen minyak ikan.

5) Menjaga Kesihatan Kardiovaskular 

Omega 3 juga terbukti dapat membantu menjaga kesihatan kardiovaskular dengan cara menurunkan paras kolestrol dan menurunkan tekanan darah. 

Banyak manfaat mengambil Fish Oil ni sebenarnya. Mungkin vitamin/supplemen ni kurang popular berbanding supplemen-supplemen lain tapi sebenarnya Fish Oil ni sangat bagus. 



Omega Guard Shaklee adalah supplemen fish oil yang sangat bagus kerana minyak omega 3 yang terdapat dalam Omega Guard ni diekstrak dari ikan laut dalam dan berair sejuk. Dan minyak omega 3 nya juga adalah 3 kali lebih tumpat berbanding produk fish oil yang lain. 

Siapa yang perlu ambil Omega Guard ni?

1. Wanita yang hamil.
2. Warga emas
3. Orang yang mengalami masalah cepat lupa.
4. pelajar
5. Ibu menyusu
6. Pesakit darah tinggi


Jom amalkan Fish Oil. Tak perlu tunggu lama untuk jaga kesihatan. Prevention is better than cure, kan kawan-kawan :)

Boleh email saya
littleprincess_diana@yahoo.com

Saya beri jaminan untuk harga terbaik untuk korang. Dan juga akan guide korang cara makan vitamin yang betul.






2 comments: