Friday 7 September 2012

MASALAH KEPUTIHAN

Masa sebelum kawin dulu, saya pernah ada masalah keputihan yang kronik juga rasanya. Takutnya masa tu..risau  akan kesan die. Dan masalah keputihan saya berlanjutan agak lama juga. Beli bermacam jenis feminine wash..yang mahal, yang murah..semua tak menjadi. Maybe sebab tak dirawat dari dalam kan. 

At that time memang tak selesa sangat. And the worst part is tak tau pantiliner apa yang elok. Semua pun macam tak kena je. Last-last lapik tisu je..and tukar selalu.. Kenapa? Sebab that area sentiasa basah dan lembap dan end up you akan rasa gatal. Dan kegatalan die memang tak dapatkan nak diceritakan kat sini macam mana..sebab ada one time saya memang tak tahan dan tergaru la jugak sampai melecet dan pedih. Seksa...:(

Last-last terpaksa jumpa doktor la..walaupun malu. Doktor bagi ubat makan and after a while baru la keputihan tu back to normal. Lepas daripada tu saya memang jaga sangat sebab taknak masalah tu berulang lagi. And another thing, jangan la suka sangat pakai seluar yang ketat. Lagi senang bakteria nak membiak sebab takde pengudaraan yang elok kan. 



Source: Google
Menurut Illinois Department of Public Health, bakteria atau kulat yang menyebabkan keputihan itu mampu ‘menyerang’ TIUBFALLAPIO dan UTERUSseseorang wanita yang dijangkiti keputihan. Kesan daripada itu ia boleh membawa kepada kesukaran untuk seseorang wanita yang dijangkiti keputihan untuk hamil. Ia menjadikan sistem tubuh seseorang wanita itu tidak subur dan akan menyebabkan risikoKEHAMILAN EKTOPIK (ECTOPIC PREGNANCY)

Dalam istilah perubatan, perkara sebegini adalah lebih dikenali sebagai“Pelvic Inflammatory Disease (PID)”Anda boleh bertanya dengan lebih lanjut PID ini kepada doktor yang merawat anda. Selain itu, bakteria atau kulat daripada jangkitan keputihan ini juga boleh akan menyebabkan kerosakan pada TIUB FALLOPIO. 




Jika berlaku kerosakkan begini maka risiko untuk seseorang yang dijangkiti keputihan untuk hamil adalah sangat tipis sekali. Antara langkah bijak yang perlu diambil segera adalah dengan menghalang keputihan ini daripada dijangkiti. Dan jika kita sudah dijangkiti keputihan, kita perlu merawatnya dengan kadar yang segera.

By wearing premium beautiful it really helps! seriously siapa2 yang mengalami keputihan or trying to conceive baby, I would 100% recommend Premium Beautiful!! Girdle Pb ada jaring-jaring lubang udara function dia untuk menggalakkan pengaliran udara, elakkan kelembapan dan juga prevent from bacteria growth, fungus dan bau. It's very comfortable and stay "fresh" everyday!! Reduce white discharge, lepas tu akan hilang terus! InsyaAllah..





Kalau la masa tu saya dah ada PB, mesti saya takde masalah keputihan. So, girls...prevention is better than cure. I bet you do not want to experince what i have experienced. Take care girls..:)



No comments:

Post a Comment