Wednesday 12 September 2012

BEFORE YOU START A BUSINESS...


Zaman sekarang ni adalah zaman semua orang mencari duit lebih. Bukan untuk diri sendiri tapi untuk keluarga sendiri juga. Yang penting tu niat kita. Sekarang ni juga bukannya masa nak bersenang lenang, goyang kaki je. Rezeki tak datang bergolek..kalau nak lebih kena la usaha lebih.

Dan perniagaan adalah salah sumber rezeki yang boleh kita usahakan. Janji kena rajin je..:)

Sebelum kita mula bisnes, ada 5 prinsip yang kita kena  ambil perhatian :

Syarikat
1. Sebelum memulakan atau terlibat dalam mana bisnes, kita kena tahu dibawah syarikat apa yang kita nak bernaung.
2. Selamat tak bisnes ni, duit yang kita laburkan boleh hilang/lesap tak..
3.Syarikat ni dah terkenal tak, listed kat main board BSKL? kalau listed maknanya syarikat tu dah memang KUKUH kat Malaysia.
4.Dapat kelulusan daripada KPDN tak?
5. Dapat anugerah MeCD tak?
6. FORBES?
7. Benefits apa yang syarikat boleh bagi? 

"im talking on my experience here, i used to join some sort of investment and seaweed business. After sometimes, company tu dah tak exist anymore. The next thing you know, your money is GONE!- CDM Hanis Haizi

Produk
1. Boleh jual tak?
2. Ada SUPERBRANDS? Sebab kalau ada Superbrands maknanya barang tu memang menjadi pilihan rakyat Malaysia.
3. Benefits kepada pengguna?
4.Warranty. Zaman sekarang orang membeli barang mesti tanya pasal warranty, kan?

Pelan Pemasaran
1. Perlulah simple dan mudah nak dikuti.
2. Masa yang diambil untuk mencapai tahap tertinggi. 1 tahun? 2 tahun? CDM Hanis dah buktikan dalam 3 tahun dah boleh capai pangkat tertinggi iaitu Crown Double Manager.

Kumpulan
1. Teamwork penting dalam bisnes, untuk membantu dan membimbing kita sepanjang menjalankan bisnes.
2. Setiap ahli dalam kumpulan dah ibarat sahabat baik yang sentiasa membantu bila diperlukan. Tak ada istilah keuntungan sebelah pihak sahaja. It's a win-win situation :) 


Rakan-rakan bisnes yg lain



Langkah pertama dalam bisnes.. Mengandung bukan penghalang :)


Diri Sendiri
1. Last but not least is yourself. Bila menjalankan bisnes kenalah rajin berusaha dan ada semangat untuk memajukan diri. Bila ada orang yang sanggup hulur tangan untuk bantu kita, takkan la kita nak buat tak tahu je kan..? Bukan orang tu yang nak rugi, kita jugak yang rugi. Dah ada orang nak tolong pun dah cukup bersyukur kan..:)
2. Sebelum ni saya sendiri adalah seoarang yang suka bermalas-malasan. Biasa la kerja makan gaji. Suka berlengah-lengah dan sikap nanti dulu..dah macam darah daging. Tak bagus, kan? Tapi bila dah mula berbisnes, automatik semua tu hilang sebab semangat tinggi nak berjaya dalam bisnes sebab seronok tengok rakan bisnes yang lain berjaya. Lagi best sebab ada orang yang sentiasa guide untuk bisnes. 


First time jumpe leader sy E yg byk membantu..:)

Dalam bisnes Premium Beuatiful ni kita takkan keseorangan terkontang-kanting sebab leader sentiasa ada untuk guide dan bantu kita. Yang penting kemahuan untuk berjaya mesti ada. Sebab tak ada istilah makan suap dalam bisnes. Bisnes ni banyak mengajar saya untuk lebih rajin, sentiasa berusaha dan yang paling penting sentiasa positif.



No comments:

Post a Comment