Thursday 12 December 2013

Parentings tips. Avoid "no" to your children.

Assalamualaikum.. 

Bukan senang nak membesarkan anak. Bila dah ada anak sendiri baru tahu. Hehe. Banyak lagi ilmu parenting yang kita or saya sendiri belum master. Ini adalah salah satu perkara yang sangat dekat dengan kita dalam membesarkan anak. Suka cakap 'no' kepada anak. Betul tak?

Apa-apa pun to to avoid saying 'no' kepada anak kita adalah salah satu tips parenting yang sangat penting bagi saya.. Cuba elakkan berkata 'tidak' atau 'jangan' or 'no' la in English. Sebab saya rasa ini adalah kebiasaan kite sebagai parents selalu buat.
"Eh, jangan main benda tu.."
"Eh..tak boleh ni.."

Semua pun tak boleh kan. Kesian anak yang tengah membesar dan tengah nak explore a lot of things. Hmm.. So, cuba elakkan guna perkataan 'no' kepada anak adalah tips yang saya rasa sangat berguna sebagai parents. Lepas ni kena la beringat selalu dan cuba elakkan 'no' kepada Inas Dahlia.

Antara alternative yang kita boleh cakap pada anak kita bila dia buat something yang kita tak suka adalah, find an alternative.
Kalau biasa kita cakap..
"tak boleh main suis ni.."
gantikan dengan
"Okey..Inas main kat sini eh.." (sambil bawak anak ke tempat yang lain)

Ini contoh simple saya jela kan. Tapi alternative die lebih kurang camtu la.Huhu
So,lepas ni boleh la cuba tips ni yea. Harapnya anak kita akan membesar dengan lebih positif dan high self-esteem serta high self-confidence. Amboii..hehe..

In sha Allah..:)


No comments:

Post a Comment