Wednesday 18 December 2013

Di larang menjerit.

Assalamualaikum..

Hai..

Di larang menjerit....di rumah, especially depan anak.
Saya rasa ini adalah satu satu perkara penting bila anak tengah membesar. Jangan jerit pada anak. So, ini adalah rules dirumah saya. Tak boleh jerit pada Inas Dahlia walau macam mana nakal, buas or aktif nya Inas Dahlia. 

Menjerit pada anak..apa ntah lagi menjerit dengan nada marah ada banyak kesan pada anak. Especially kesan psikologi. Anak yang setahun lebih walaupun nampak kecil tapi hakikatnya, die dah boleh faham apa yang berlaku disekeliling die. Kite sedih, marah atau tak happy..anak boleh faham perasaan kite. 

That is why, kalau kite marah sampai menjerit pada anak kite, it is not good for their psychological growth. Memang tak dinafikan bukan senang nak membesarkan anak. Dan kadang kala ianya sangat mencabar kesabaran, but just take a deep, full breath and sabar. In sha Allah, takde la kejadian nak menenking anak kecil. Even nanti anak dah besar pun, takde la kite terbiasa asyik nak menenking.

Kenapa tak boleh jerit pada anak? Ini adalah pada anak kecil jeritan daripada orang yang paling rapat dengannya adalah sesuatu yang menakutkan. Sebab bile kite jerit pada anak kite, anak kite akan rase keliru sebenarnya kita sayang ke tak kat die. Bile agaknye kite takkan jerit or bile agaknye yang kite akan jerit kat die. So, she will start to feel confuse.

Antara kesan lain adalah anak akan mudah berasa rendah diri atau tiada keyakinan diri. Mesti kite semua taknak anak kite jadi camni kan. Nanti end up anak kite akan jadi dependent dan pendiam. Anak-anak ni tengah nak membesar, so let them be. Sambil-sambil biar dorang expore, kite monitor la ape yang tak patut tu kan. Tapi nak mengajar anak bukan dengan cara menjerit pada anak. That is the wrong way. Ada banyak lagi cara nak mengajar anak. Bab ni kena banyak membaca dan mencari jenis pendekatan apa yang sesuai dengan kite dan anak kite.

Satu benda yang selalu saya ingatkan diri sendiri adalah kalau kite tak suka dilayan sebegitu rupa, jangan layan anak kite macam tu. Because they are good imitator. Behave yourselves. Kalau nak dorang bercakap baik dengan kite, kite cakap baik-baik dengan die. It is a simple principle.

Yes, membesarkan anak memang perlukan kesabaran yang tinggi. Semoga kite semua dikurniakan kesabaran tu yea. 

Aminn..


1 comment:

  1. Sangat betul.
    Kesan pada anak kita nie untuk jangka masa yang panjang kan.
    Confident diri memang akan hilang.
    Takpe kita ibubapa sama-sama belajar tentang ilmu parenting..
    Nice sharing..

    ReplyDelete